Twitter staat de laatste tijd weer vol in de schijnwerpers, omdat de Amerikaanse president Donald Trump zijn voornemens en grieven doorlopend via tweets de wereld in stuurt.
In de markt werd gehoopt dat het bedrijf hiervan zou profiteren, maar daar is voorlopig niets van te merken.
Twitter meldde donderdag een omzet van 717 miljoen dollar over de laatste drie maanden van 2016. Dat was slechts 1 procent meer dan een jaar eerder, onder meer doordat de inkomsten uit advertenties licht afnamen. Het bedrijf leed een nettoverlies van 167 miljoen dollar, na een min van 90 miljoen dollar in het laatste kwartaal van 2015.
Het aandeel dook meer dan 11 procent omlaag na de openingsbel op Wall Street.
Voor heel 2016 steeg de omzet van Twitter met 14 procent, naar 2,5 miljard dollar. Net als een jaar eerder telde het nettoverlies op tot circa een half miljard dollar. Sinds 2010 heeft het bedrijf, dat nog nooit winst maakte, bijna 2,5 miljard dollar verloren.
Topman Jack Dorsey, die een jaar geleden definitief terugkeerde bij het bedrijf dat hij mede oprichtte, wil dat Twitter in 2017 uit de rode cijfers is.
Dan moet er wel iets gebeuren aan het grootste pijnpunt: de trage aanwas van gebruikers. Het aantal twitteraars dat maandelijks van de dienst gebruikmaakt, neemt al acht kwartalen op rij nauwelijks meer toe. Eind december waren dat er 319 miljoen, 2 miljoen meer dan een kwartaal eerder.
Schaal is cruciaal
Twitter verdient net als Facebook zijn geld met het tonen van advertenties. Maar om succesvol te zijn met zo’n advertentiemodel is schaal van cruciaal belang: er moeten genoeg leden zijn om reclame aan te tonen, anders zoeken adverteerders een ander platform.
Twitter slaagt er niet in om voldoende nieuwe gebruikers aan zich te binden, en dat vertaalt zich een tragere groei van de omzet.
Wil het bedrijf op de lange termijn succesvol zijn, dan zal het bedrijf toch echt meer gebruikers moeten trekken. Qua grootte is Twitter in de afgelopen jaren voorbijgestreefd door Instagram, Pinterest en Snapchat. Grote broer Facebook is helemaal buiten bereik, met 1,9 miljard actieve gebruikers.
Adverteerders kunnen hun dollars of euro’s maar een keer uitgeven. De kans is groter dat ze dat doen bij marktleider Facebook, dat over uitgekiende mogelijkheden beschikt om gericht te adverteren, dan dat ze kiezen voor het vierde of vijfde sociale netwerk ter wereld.
Inzetten op video
Het bedrijf probeert een groter publiek te bereiken met videodiensten. Zo sloot Twitter vorig jaar een deal met American Football-bond NFL om wedstrijden op donderdagavond uit te zenden. Ook probeert Dorsey eindelijk de beledigingen, bedreigingen en misbruik van accounts aan te pakken.
Lichtpuntje is de bankrekening van Twitter. Het bedrijf had eind december 3,8 miljard dollar aan cash en kortlopende leningen tot zijn beschikking. Daarmee heeft Dorsey een beetje lucht, maar de tijd tikt voor het ooit zo hippe techbedrijf.